Langkah pertama ialah para pelajar perlu memahami kehendak soalan. Kesilapan dalam memahami kehendak soalan menyebabkan anda memberikan idea yang tidak relevan yang menyebabkan anda kehilangan banyak markah.
Langkah kedua ialah para pelajar perlu memberi idea lebih daripada 4 idea. Jika anda memberi lebih 4 idea akan memberi peluang anda mendapat markah yang baik kerana hanya idea terbaik diberi markah oleh pemeriksa.
Langkah ketiga ialah pelajar perlu melihat bentuk soalan. Lazimnya:Bentuk soalan lazimnya meminta - 2 pro + 2 kon, 4 pro ,4 kon. atau 1 + 3 kon. Lihat kata kunci seperti sejauhmanakah, bincangkan, jelaskan dan sebagainya.
Langkah keempat ialah para pelajar harus ingat bahawa penggunaan bahasa yang betul dan tepat amat penting untuk pemberian markah dari segi bahasa. Kesilapan yang berulang dari segi ejaan boleh menjejaskan markah anda. Struktur ayat yang salah juga boleh menjejaskan markah.
Langkah kelima ialah pastikan anda mempunyai idea dalam baris pertama perenggan isi. Ayat untuk
huraian janganlah sesuatu yang pendek atau terlalu ringkas menyebabkan ia seolah-olah
tergantung. Contoh boleh diberi pada mana-mana huraian. Contoh haruslah tepat
atau spesifik. Panjang perenggan yang ideal adalah antara 50-60 patah perkataan.
Ingat! Kata berganda dan kata nama dikira sebagai 1. Contoh: Universiti Putra
Malaysia (dikira sebagai 1 bukannya 3). Contoh: rama-rama( dikira sebagai 1
bukannya 2)
Perenggan 1:
• Pengenalan - Beri definisi/tafsiran atau konsep berdasarkan soalan di atas.Jelaskan secara ringkas tetapi tepat dalam 30-40 patah perkataan. Jangan beri idea
utama di sini kerana ia tidak akan diberi markah.
Perenggan 2,3,4 dan 5 :
• Idea utama, huraian dan contoh - Baris pertama haruslah ada idea utama didalamnya. Ayat seterusnya haruslah merupakan huraian yang menjelaskan idea tadi.
Beri 3-4 huraian yang bernas.
Kemukakan contoh yang relevan. Berilah ayat
penegasan dalam baris yang terakhir dalam perenggan tersebut. Perlu ada
kesinambungan idea pertama ke idea seterusnya dengan menggunakan perkataan yang
sesuai untuk memulakan perenggan anda.
Perenggan 6:
• Perenggan penutup - Anda membuat kesimpulan terhadap keseluruhan dan andajuga boleh memcadangkan sesuatu sekiranya ia bukanlah idea kepada soalan.
Ingat
1. Pembacaan anda haruslah meluas2. Buat latihan dengan memberi satu jangkaan kepada diri anda
3. "Time" masa anda menjawab supaya anda tidak terbabas dari masa sepatutnya
kerana ia akan mengambil masa dari bahagian lain.
4. Baca semula untuk melihat sekiranya ada kesilapan.
cikgu..terima ksh ats mklmt.. sy mmg sgt lemah dlm esei PA...
ReplyDeletetq kpda smua guru2, especially mama cgu saptuah smk a sibu coz dh mmbimbing kami spnjang berada di smk a sibu.....
ReplyDeletesmoga cgu beroleh kbhagiaan
amat berguna,=)
ReplyDeletetapi sye rase kaedah pemarkahan perlu dirombak keran setiap orang mempunyai fikiran yang berlainan . mengikut kaeah pemarkahan hanya yang terdapar pada skema yang dibekalkan kepada pemeriksa sahaj yang diberikan markah . Harap diambil tindakan .
ReplyDeletebtul tu... pemikiran pelajar adlh b'lainan. secara logiknya, walaupun jwpn yg diberi olh pelajar tersebut adalah betul, tidak diambil kira untuk pemarkahan kerana skema itu adalh tetap. PA sepatutnya meluas & tiada skema krn PA merupakan Gneral knowledge.
DeleteP.am kena baca semua esei ikut skema ke kalau macam ini mana boleh dapat score baik
Deleteboleh sesiapa tolong saya tentang cara menulis esei
terima kasih cikgu..sayadpt jadikan ia sebagai satu panduan bagi menempuh tahun bru bg pra-u..
ReplyDeletesalam . . terima kasih cikgu . . panduan ini akan menjadi senjata perang dalam STPM nanti
ReplyDeletetqvm....
ReplyDeletetolong berikan tips2 nk menjawab soalan bahagian E...sy lemah bahagian ini...kalau bleh tolong bg soalan sekali...
ReplyDeleteterima kasih cikgu..
ReplyDeletebagaimana utk mentafsir kehendak soalan dgn betul
ReplyDeleteterima kasih cikgu...
ReplyDeletetrma ksih cgu..)
ReplyDelete. .tima ksh byk2 ckgu...
ReplyDeletesy sdkt sbyk dpt fhm ape yg pelu sy buat dlm esei sbb slma ni sy keliru akn cara nk buat esei pa2
tima kasih cgu
ReplyDeletehmm..bout the essay tips..i got d latest info dat ur markah will reduce if u write more then 4 because u tak faham kehendak soalan..do u have any bukti or pernah tak any pemeriksa berkata bahawa they dun tolak markah if u gv more thenn 4..cos d one who told me this is one of the pemeriksa exam stpm..thnks
ReplyDeleteterima kasih ckg....sebenarnya saya ada sedikit masalah dlm menulis karangan laras sains.... saya juga harap bhw ckg dpt memberi maklumat tentang isu-isu semasa yg berpotensi utk dijadikan sbg soalan stpm tahun ini.....tq
ReplyDeletekadangkala saya memberi isi dgn huraian tetapi ada masa yg isi saya dianggap sbg huraian.... saya tdk tahu bagaimana keadaan ini blh berlaku krn saya selalu menepati kehendak soalan....saya juga hendak mengetahui tentang pemarkahan karangan PA..
ReplyDeletetime kasih cikgu 4 yr tips dlm cara2 mnjwb PA
ReplyDeleteterima kaseh guru
ReplyDeleteterima kasih atas tips yang cikgu berikan . harap tips ini dapat membantu saya dalam membuat esei nanti.
ReplyDeletetrima kasih cg,tips mcm ni sgt berguna utk sy terutmany, sbb sy sgt lemah dlm bab2 karang mngarang ni...trima kasih sgt2
ReplyDeletebagaimana dengan cara-cara menulis penutup??
ReplyDeleteboleh terangkan...
sangat bagus dan berguna..
ReplyDeleteAssalamualaikum.. cikgu.. ada x cara buat esei pengenalan bagi Kertas projek STPM penggal 2 ne??
ReplyDeleteterima ksih ckgu ats mklumtnya....smoga dgn cra ni sya dpt mjwb esei dgn baik amin...insyaAllah..
ReplyDeleteMat sejahtera cikgu,,tq a lot for this guide,,ne pasti dapat membantu sy,,
ReplyDeleteselalu tersasar tanpa saya sedarii...takott esei slh..
ReplyDeleteterima kasih..... aaa saya nak pergi pertandingan
ReplyDeletenak mengarang esei
ReplyDeleteTerima kasih . :)
ReplyDeletesaya dah sekarang lebih faham tentang cara nak buat
ReplyDeleteada tak contoh esei yang cemerlang dalam peringkat stpm
ReplyDeleteTerima kasih cikgu ..,,
ReplyDeletesalam..terima kasih cikgu,dgn adenye panduan membina esei cm ni...dpt bntu sy membina esi dgn betul.
ReplyDeleteterima kasih cikgu..baru faham cara nak buat
ReplyDeleteSalam sejahtera...mcm mna nk tentukan kata kunci utk esei..sama ada 2:3, 1:4, atau 5:0
ReplyDeletecikgu saya nak tanya kalau isi saya beri punya tak ada dalam skema.oleh itu kira saya salah?
ReplyDeleteAssalam cikgu. Nk tny patah perkataan bg essay p2 ni tetap sama dengan p1 ke ?
ReplyDeletesangat berguna .. sy risau tidak dapat mencapai markah sekurang kurangnya 20 cikgu . amat susah mencapainya .. apa yg harus sy lakukan cikgu
ReplyDeletesangat berguna .. sy risau tidak dapat mencapai markah sekurang kurangnya 20 cikgu . amat susah mencapainya .. apa yg harus sy lakukan cikgu
ReplyDeleteterima kasih cikgu...semoga tuhan memberkati. Amen!
ReplyDeletebabi hutan
ReplyDeleteThank You and I have a super offer: How Often Renovate House total home renovation
ReplyDelete