Thursday, August 20, 2009

PERANAN SENI DALAM MASYARAKAT

Pada hari Jumaat, 21 Ogos 2009 - Pelajar-pelajar PraU1B1, B2 dan B3 akan mempelajari Peranan Seni dalam Masyarakat. Bidang seni yang akan dibincangkan ialah Seni Sastera, Seni Muzik dan Seni Filem. Berikut adalah beberapa petikan bahan kuliah. Bahan kuliah sepenuhnya boleh didownload dengan klik link yang diberikan di bawah.

"MUZIK sememangnya berpengaruh besar dalam kehidupan. Kehebatan muzik menerusi iramanya yang mesra dan syahdu, dapat menerobos sempadan bangsa, budaya dan bahasa. Malah tidak salah untuk dikatakan muzik sudah lama menjadi medium atau perantara berkesan menyatupadukan masyarakat di seluruh dunia."

"Peranan dan fungsi Filem Negara sejak dua dekad kebelakangan ini tidaklah begitu menonjol, lebih-lebih lagi dengan kemunculan stesen TV dan radio swasta. Apabila Kementerian Penerangan menaungi Filem Negara dan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas), kedua-dua agensi ini pernah dilihat sebagai bergerak agak seiringan. Ketika Finas berperanan sebagai pentadbir segala aktiviti perfileman tanah air, Filem Negara pula menjadi institusi yang mampu menerbitkan filemnya sendiri. "


Kata Sasterawan Negara, Dato’ Shahnon Ahmad, sastera ialah seismograf kehidupan. Apa itu seismograf? Menurut Kamus Dewan, seismograf ialah alat bagi mengukur kekuatan gempa bumi. Jadi, mengapa perkataan seismograf dipilih? Itu makna yang bersifat literal ataupun harafiah. Seismograf dalam erti kata lain ialah kayu ukur ataupun penyukat kepada kehidupan.


Sila download bahan kuliah di sini.

1 comment: