Wednesday, July 22, 2009

PETUA 1


SOALAN :
Bila cikgu tanya pelajar, “kenapa kamu tak jawab Bahagian B ni?”Pelajar jawab ‘tidak cukup masa’. Kenapa pelajar tidak cukup masa ?.

JAWAPAN :
Kenapa ada di antara pelajar tidak cukup masa menjawab Pengajian Am terutamanya Kertas 2. Bagi cikgu ada beberapa perkara pelajar perlu beri perhatian iaitu:

Pelajar tidak merancang masa menjawab soalan. Oleh itu pelajar tidak cukup masa untuk menjawab soalan lain.
Cadangan cikgu pelajar rancang masa dengan sebaiknya. Cuba latih semasa membuat latihan atau ulangkaji dengan peruntukan masa yang betul. Disini cikgu cadangkan masa yang harus pelajar peruntukan.

-BAHAGIAN A - 25 MARKAH - 35 MINIT
-BAHAGIAN B - 25 MARKAH - 35 MINIT
-BAHAGIAN C - 20 MARKAH - 20 MINIT
-BAHAGIAN D - 15 MARKAH - 50 MINIT
-BAHAGIAN E - 15 MARKAH - 40 MINIT

2. Sebab yang kedua adalah pelajar lebih suka menjawab Bahagian D dahulu berbanding bahagian lain.
Cadangan cikgu pelajar haruslah mengetahui pembahagian markah dengan lebih jelas. Bahagian D Cuma 15 markah tetapi masa yang diperlukan agak lama. Bagi sesetengah pelajar yang kurang berminat bermain dengan angka, bahagian D ini melambatkan kerja mereka. Oleh itu beri tumpuan mengikut susunan Bahagian.

3. Faktor yang ketiga adalah diri pelajar itu sendiri yang tidak berusaha untuk menyiapkan ujian dengan cepat. Maksudnya pelajar kena melatih diri menulis dan berfikir dengan cepat. Ini penting, kerana jika ada baki masa pelajar boleh gunakan untuk menyemak dan membuat pembetulan ujian anda.


No comments:

Post a Comment